03.01.2009

ORDET FOTO BETYR LYS

Nytt kamera har skylden for mitt fravær folkens, sorry ! Jeg knipser og knipser , sletter, smiler, bekymringsrynke i pannen og mumler med meg selv at dette er ikke for pyser !! Men jeg skal nok lære dette kameraet å kjenne, ( et innbitt bare vent og et tørt knegg ! )
Jeg innrømmer uten å blunke at jeg er glad i nye tekniske vidunder av alle slag, men når jeg først har fått det i hus tar jeg meg i å tenke: at du vil deg selv så vondt Lisbeth?! Nå kunne du endelig dette apparatet utenatt, du kjente duppeditten ut og inn, opp og ned og så gidder du virkelig å begynne på nytt, STORT spørsmålstegn. For det tar sin tid å bli dus med nytt fotoapparat,...for meg gjør det det!!
Mellom fotoslagene har jeg hengt opp ny gardin på badet , thanks again mum!.... den ble superskjønn! Jeg har dessuten skrudd av alle glassknottene som befinner seg rundt om på badet........

*og Lisbeth har fotografert i mye forskjellig lys gitt!
........og skrubbet de skinnende rene, skiftet skruer og beslag. Da jeg for noen år tilbake kjøpte disse knottene sendte butikken med to sett skruer og beslag, ett i messing og ett med et mer antikt preg. Nå har jeg byttet samtlige skruer og mutre for forandringens skyld.
Kul lampe fikk jeg også til jul, tusen takk julenissen, du skal få god grøt neste år også !
Tilbake til fotograferingen .....til blogginnlegg liker jeg i grunnen best å fotografere bildene og bare kjøre de beste rett inn på bloggen, altså jeg driver ikke å redigerer i alle slags fotoprogram. Jeg reduserer som regel størrelsen på bildet, det hender jeg klipper vekk forstyrrende momenter, men thats it.
Mens jeg fryder meg over julepresangen min av merket Canon, og ikke minst får tålmodigheten min satt på prøve kan dere jo ta en kikk på snutten under her.
Det er ikke alltid lett å være proff fotograf heller ....selv om en har 11 assistenter til rådighet.

Ikke når fotoobjektet er en bestemt Queen med en litt dårlig start på dagen, ikke vil hun bli fotografert til hest innendørs ? og hun vil helst beholde tiaraen på ......




Jeg knipser videre, smisker og godsnakker med Mr.Canon Speilrefleks .... tilbake når jeg har noen flere bilder å by på !So long!

English, One of the gifts that I received for Christmas was a new camera. It is not easy to get good shots until you really learn to know the camera ....but I do my best!

38 kommentarer:

Guttemamma sa...

Gratulerer!!! Nydelig gardin du har fått!! God natt, klem fra Anette

Anonym sa...

Haha, ja kjenner problemet du! Men en må jo oppdatere seg ;) Bildene fortjener bare det beste :P
Nydelig lampe og gardin!
Godt nytt år til deg å dine..

~Natalie~

Linda sa...

Hei Lisbeth!Morro med nye tekniske vidundere.Masse flotte bilder som alltid.Lykke til videre.
God natta!Klem L:))

Garden Angel sa...

Titt tei..
Godt Nytt År kjære deg:)

Grattis med nytt kamera!
Foto er gøy! Men jeg er ivrigst om sommeren må jeg innrømme;)
Fortsett å knipse i vei..

Jammen fikk vi ikke et lite glimt av Lisbeth i lampa også:)
Med like langt og fint hår som datteren;)
Kos deg videre!
Klem fra meg(",)

Anonym sa...

Me love curtain very mucho.. den skulle jeg gjerne hatt på mitt bad.
Har 12 kyr som stirrer inn badevinduene hver morra, og jeg hater kikkere.

LFT metoden funker hos meg..
let - finn - trykk :o))

Gratulerer og kos deg..

Anonym sa...

Hei sann:)
Tittet bare innom.
Kjempe fin blogg du har, masse fine bilder.
Kommer nok innom igjen.
Lykke til med fotograferingen:)

Klem Anita

Sologbolig sa...

Titter innom for å ønske deg eit riktig godt nyttår. Gratulerer med nytt kamera, dette fikser du jo bra. Så flott gardin. Ha ei fin helg !

irina sa...

Sånn er det for meg å.
Har ikke blogget for jeg leser og trikser å prøver, sletter,smiler, ler blir sinna på hele driten.
Savner mitt gammle som jeg kjente så godt...men har ikke villa unnvært canon :)
ha ha ha....alt du sier passer til meg. Som jeg skulle ha skrevet det selv.

klem

Kari sa...

Hei dropper bare innom for å å si at du har en nydelig blogg, og for ett vakkert hjem!!Jeg er stum...

klem

Som mine dager er sa...

Nytt kamera du da! Grattis så mye. Jeg kjenner igjen det du skriver med å skulle forlate det kjente og kjære som man behersker ut og inn, for å kaste seg ut i dette med speilrefleks og alle dens kompliserte irrganger. Jeg står der snart selv... i februar får jeg et nytt kamera Canon 450D, og da er det jeg som står der og famler og river meg i håret mens jeg febrilsk skal forstå blenderåpning og lukkertid og det som mere komplisert er ... Jeg glede-gruper meg ;-)

Jeg er imidlertid overbevist om at du mestrer dette. Go girl og lykke til.

Klem fra Marit

Bette sa...

Grattis med nytt kamera!! Jeg er bare litt missunnelig.....mitt virker ikke,så jeg får bare tatt bilder med mobilen...Og det blir jo aldri noe bra reultat!!! Til sommeren blir jeg 30(men det sier vi ikke høyt til noen... er fortsatt i 20 årene!!!!!)så da kommer et speilrefleks-kamrea til å stå høyt på ønskelisten!
Utrolig skjønn gardin du hadde fått deg også;o)
Ha en fin helg!

-Bette-

Grip dagen sa...

Det lyset har mye å si, ja.
Jeg har også forkastet mange interiørbilder. Når jeg ser på bildene av stua, ser det ut som alt er gult - på grensen til oransj. Og NEI, jeg har IKKE oransj stue. Den har jeg selv malt H V I T for ikke lenge siden.
Det er ikke moro å publisere bilder av et mørkt juletre i ei oransj stue... No way.
Da jeg dagen etter skulle ta nye bilder, hadde 7 jenter slått seg ned i stua. Da var det liksom ikke aktuellt lenger... Slik er det.

Er det du inni lampa på det siste bldet?
Hvis vi gnikker og gnir litt til på den, kommer du ut og viser deg da?
Kan vi ønske oss noe???

Klem Marit

Hulda sa...

Så søte bilder i begge dine to siste innlegg. Falt for de glansene i albumet, ser at jeg har akkurat slike jeg også, i en album fra jeg var lita. Søtt å sette de skoene ved sida av.

Gratulerer med nytt kamera! Så artig da! Å ta bilder er jo virkelig en fin hobby, iallefall når man kan vise de fram på bloggen etterpå. De man er fornøyd med, vel og merke.;) Stilig lampe!! Og maileg i hvit kjole er jo bare nydelig! Det var gardinkappa di også.

GOD NATT!

Prinsesse Elin sa...

Heeeey you
Føler det litt sånn her også. Prøver meg frem. Jeg springer rundt her som reneste papparazzi når jeg prøver å ta bilder av omtrent alle tingene som befinner seg i hjemmet. Men det er faktisk mye kjekkere å ta bilder når bildene blir litt sånn proffe. Men du et spørsmål sånn kvart på 7 på en søndag. Hvordan syr man klær til Maileg kaninene?. Jeg har en kowboy kanin som heter kåre og han skulle så gjærne hatt bytta kjønn til Karin eller noe i den duren. Syr man liksom bare på frihånd og håper at den lekre smerkre kanin kroppen skal passe inn? Eller finnes det ekstra klær til kaniner som vil skifte kjønn?
Har jo tenkt å kjøpe en krin kanin men jeg klarer jo aldri å bestemme meg for hvem av Karinene jeg vil ha. Vil jo ha alle. Det tok meg flerere år å bestemme meg for kåre og du ser jo nå hvordan det gikk....Kåre/ Karin.... ha ha ha ha ha( å så morsomme vi er på morgen kvisten...)

Maria sa...

Hi hi hi, du er god er du :-) Og du skal nok lære det til perfektion det nye kameraet dit.
Nydelige billeder :-)

Klem Maria

Elzie sa...

Jag har precis samma problem med kameran vi har nu. Att det ska ta sån tid för "gamla tanter" att lära sig nya tekniska saker, ha, ha. Men, men, det kommer så sakteliga. Och så är det så bra när man får lite tips från andra bloggare.
Här skiner solen, det är -10 C och ingen vind så det ser riktigt härligt ut.
Ha det så gott.
Kram Elzie

Josefine sa...

Hei gratulerer med nytt kamera..så gøy:) Vet du..syntes nesten det er det gøyeste med hele bloggingen..å ta bilder! Masse fine bilder her hos deg, lampen var kjempefin. Ha en fin søndag:)

Prinsesse Elin sa...

SELFØLGELIG HAR JEG BOK OM Å SY BABY BORN KLÆ....tror du jeg er en dårlig mor eller. HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA. Takk for tipset. Her skal kåre bli Karin i en fei og det med eller uten skuldre;O)

Trines Hus og Hage sa...

Hei Lisbeth og gratulerer med nytt fotoapparat! Synes du allerede har tatt fine bilder med det, jeg. Så lekkert ut på badet med ny kappe og nye knotter.
Lykke til med eksperimentering og bruksanvisning....jeg har selv blitt litt mer kjent med vårt kamera i julen. Det er jo så moro å ta bilder, sant?!
Fin søndag!
Klem fra Trine

Viola sa...

Gratulerar till nya kameran, det blir ju väldigt fina klara bilder med de och även om det är jobbigt i början att lära sig den så ärdet ju himla roligt, fin gardin och lampa förresten, ska nu ut i det underbara vintervädret, solen lyser på det vackra vita, ha en bra dag, klem VIOLA

Lene sa...

Hei, Lisbeth!!! Og riktig happyli new year til deg!!! Grattis så mye også med Mr. Cannon :)

Det er riktig - ordet foto betyr lys. Riktige kunstnere med kameraet maler med lys. Det er ytrolig moro. Men jeg har nå også oppdaget redigeringens mange muligheter, og storkoser meg med deg. Er bare på skikkelig begynnerstadiet enda, men oppdager litt etter litt nye finesser.

Jaaa, jeg skjønner hva du mener med å starte helt på nytt igjen. Jeg er selv gift med duppedittmannen him self. Jeg har nye mobiltelefoner lenge før jeg i det hele tatt har lært meg fullt ut den gamle. Og nå er det nye kameraer på gang her i huset. Husbonden fikk seg drømmen over alle drømmer (for han - rene elskerinnen) et Nikon D-700. Så var det da meningen at mitt skulle selges, og jeg skulle arve hans. Men nå har disse planene endret seg, og der skal shoppes inn ett nytt et til meg og. Jeg mister helt pusten, jeg. Men du skjønner - han dealer og ordner, kjøper, bytter, selger.

Lisbeth - det er en fryd å ha kjent deg i året som gikk. Alltid heeelt topp å titte innom i dine vakre stuer og rom. Jeg har elsket bildene dine til nå - og så må jeg vel bare elske dem enda mer, nå som Mr Canon er på banen, hehe :)

Og, du - jeg skjønner henne godt - jeg hadde søren meg heller ikke tatt av meg kronen om jeg var dronning - never!!!

God nyttårsklem til deg :) Kos å se snurten av deg i lampa :)

M.E.V. foto sa...

Gratulerer! Har det på samme måten her. Mye å sette seg inn i, men veldig moro:) Ha en fin søndag!

liven sa...

Grattis med nytt kamrea!!
synest du hadde veldig dreisen på bildene før jeg.....og nå skal det vel bli enda flottere:o)
Har akkurat oppdaget at der er et redigeringsprogram i foto mappen min!
Skjønner du....ganske treg med nye ting!! Men så kjekt det skal bli å redigere bilder!! kanskje mine bilder blir bra etterhvert også:o)

Nydelig gardin!!
er på jakt etter en ny blondesak til kjøkkenvinduet mitt!! men her skal det jo helst være ferdigsydd.....sånn at jeg slipper å be noen på bygden!!

Ha en fin dag....og kos deg med fotograferingen:o)

Tyra sa...

Heia, Lisbeth og gratulerer med nytt kamera! Jeg har heldigvis en mann som er ekspert på disse typene...han lærer, jeg arver... Lykke til!
Nydelige gardiner!
Klem fra Cathrine

vintage-rose Cottage sa...

hello,,i wish you a happy new year.your picture are so nice and the tilda rappid are beaitiful..i wish you a very nice day Belinda

Anonym sa...

Dear Lisbeth,
Want to wish you and your family a wonderful 2009. Hope we will have a great blogyear again, you are such an inspiration.
What a fantastic christmas-gift you received !! But i know it takes some time to get familiar with a new camera :) Though you already succeeded !!
Greetings, Janneke.

Skatan sa...

Hej! Så roligt att hitta hit till din fina blogg :)

HOppas vi ses igen.

Kram,

Anna

Mette sa...

Hei og Godt Nytt År! En stund siden jeg har vært innom bloggen din nå, så det var en del nytt...
Lekker lampe du har fått, tenk om noen kunne gitt meg en slik;) Men jeg fikk steketakke til jul og det har jeg ønsket meg lenge (vil lære meg å lage potetkaker)!!! Lamper får jeg vel heller kjøpe selv...særlig fordi jeg ikke vil ha hva som helst...
Grattis med nytt kamera, alt er så mye enklere med digitalt kamera, da kan man jo slette mindre bra bilder underveis!

Helen sa...

Bare rundt å kikker på litt forskjellige blogger jeg....

Tenkte jeg bare skulle skrive en liten hilsen, og ikke bare snike hehe..

Kjempe fin blogg du har...

n o r d i n g å r d e n sa...

Mycket vackra bilder och vilken söt fröken kanin! Vilken fin lampa du fick i julklapp och jag skymtar en vecker kvinna där i speglbilden också: ) Mari.

Jill sa...

Godt nyttår og grattis med nytt kamera!
Verden blir en helt annen gjennom linsen på et speireflekskamera :-)
Og lyden når man knipser bilder er jo helt fantastisk!!!
ha en fin dag!

Lilla Blanka sa...

Hej vännen!

Jsg tycker dina foton blir alldeles underbara!

Vilken jätteöt liten kanin också där hon sitter så fint!

Kram
Mia

Lilla Blanka sa...

*jättesöt

Nooria sa...

Ja det er voldsomt kaldt her også :-). Legg merke til at flere av bildene har blitt tatt gjennom stuevinduet ;-).

Heyy, så du hyllen min med knekter inspirert av hagebordet ditt med det samme du var innom (nederst i samme innlegg)? Utrolig at et hagebord kan gi ideer til en fire meter lang bokhylle :D.

Anita sa...

Plutselig har du hostet opp to innlegg uten at jeg har sett det:0
Sjokkert! Nydelige blomster til deg! Og så søt gardin på badet! Skal sy meg nye kapper til kjøkkenet jeg, men får søke litt inspirasjon først! har lyst på hvite tror jeg, men får se! Kos deg!

Anonym sa...

Hei,
Ja man kan tydelig se at du har tatt bilder med et nytt flott kamera. Jeg ønsker meg veldig Digitalt speilreflekskamera!!!
Takk for hyggelig kommentar på Bloggen min, ha en fin kveld :) Klem

lavendel mio sa...

Hei! Det er bare å ta av seg hatten....:)Det er noen dager siden sist jeg var inne hos deg,jammen var det flere flotte innlegg siden sist.Du tek kaka....:)
Rålekkert!!!
Ha en nydelig kveld:)

Design i tid och rum sa...

Hej! grattis till nytt kamera,bilder är vackra och perfekta..ha det bra Dadda!