11.06.2010

SOMMERBLOGGING: BLOMSTERPRATEN


Lisbeth: Hør nå her, Valmue. Hva i all verden tenker du på, ligge der midt i veien? Det får da være grenser for mye oppmerksomhet du skal kreve.
Valmuen: Se meg, se meg ! Er jeg ikke strålende vakker ?
Lisbeth: Tja, jo, du er da det.
Valmuen: Jeg synes ikke du setter pris på meg i det hele tatt, du bare godsnakker med de der hersens rosene og peonene, jeg er forsømt. Forsømt, hører du! Jeg som vokser og gror, og formerer meg så godt jeg bare kan. Hva får jeg igjen? Ikke et beundrende blikk, ikke et eneste foto....
Lisbeth: Jammenattedetatte, fargen din er litt, ehhh.... skarp.
Valmuen: Skamme deg skulle du. Jeg som kommer fra din mormors hage. Hun elsket meg, bare så du vet det. Jeg er en gammel og ærverdig staude. Jeg er en fylt valmue, den staseligste i hele familien. Er du klar over hva jeg koster på hagesenteret? 170 kroner for en bitteliten tue. Jeg orker ikke bli ignorert hagesesong etter hagesesong. Jeg vil bare dø.*snufs*
Lisbeth: Nei, kjære vene, du må da ikke dø. Jeg synes om deg, virkelig! Se her, nå skal du få litt vann, og så skal jeg støtte deg opp.
Du vet, hagen er som en skoleklasse, noen barn er så himla krevende, de tar stor plass og vet forsyne seg grådig av oppmerksomheten. Roser og peoner er slike barn. Og så har vi de som oppfører seg eksemplarisk, gir av seg selv uten for mye om og men. De blir dessverre ofte sittende en hel dag uten så mye som et blikk fra læreren. Ikke engang et klapp på skulderen, enda til det er de flittige, pliktoppfyllende streverne som gjør at læreren overlever dagen. Urettferdig, men slik er det. Jeg lover deg, jeg skal ta meg tid til en godprat hver gang jeg går forbi din bit av hagen. Høres det bra ut?
Valmuen: Nja....men tror du,... er det en sjanse for at jeg kan bli fotografert og få litt spalteplass? Jeg vet jeg ikke er en blomst i sart pastellfarge, og kanskje jeg ikke helt passer inn på den fjollete pastellbloggen din...
Lisbeth: Hva behager? Fjollete? Nå må du passe snasken din, å være frekk kler deg ikke. Men la gå, ett innlegg skal du få.

27 kommentarer:

Ines sa...

Oh Lisbeth-

what a lovely story :-)

I love poppy- when I go running in the evening- the fields have many of that wonderful flower beside my way. I like it- my mother likes it- my grandma liked it...

So don´t be worry, dear Poppy- you are loved :-)

Hugs - Ines

FlorasFrue sa...

Så skjønn!Takk for en morsom historie på fredagsmorgenen:)

Jeg liker godt den røde valmuen min - men nå er den rosa kommet og er enda finere.. men ikke si det til valmuen din :)

HA en nydelig helg!
K

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Smiler til FlorasFrue! Haha, liker godt valmuen, men tror jeg plasserer den i kategorien: Blomster jeg hater å elske!
Fin fredag til deg og alle som leser her:O)

Catje sa...

Festlig!! :)

Her skal det forhåpentlig også plantes ut og til tross for motforestillinger fra meg, ble det plukket med en knall rød staude fra hagesenteret i går.. vi får se hvordan den passer inn i det blå/rosa/lilla/hvite bed'et som forhåpentlig skal anlegges i løpet av helga!

God helg!
Catje

Manne's hverdag sa...

Hei på deg!!!

Fikk meg en god latter her på morgenen. Kjempemorsomt skrevet.

Ha en fin helg!!!

Hilsen
Marianne

Anonym sa...

Hihihihi... Morsom historie Lisbeth. Og visst er er valmuen vakker også.
Tusen takk for at du fikk meg til å smile en grå fredags morgen.
Ha en fin helg.
Klem Elin!

LIVS LYST sa...

Hihi. Så skjønn da! ;O)

Liv

Simones Country Home sa...

Heia.

Hehe litt av en historie du. ;o) Morsomt. Men det er jo litt sant også da, de er jo ikke verdens vakreste blomster akkurat. Men fortjener jo en sjanse de å. ;o) hehe

Ha en knall helg.

Klem Simone

bikim sa...

gorgeous! it's just my favourite flower! thanks!
happy wk!

Rosa

Fågel Blå sa...

Mysigt du skriver!
Underbart med vallmoblommor!
ha en fin helg!
kram Kathrine

Jannicke sa...

Fikk helt vondt i hjertet av denne historien jeg ;o) Tror jeg må gå ut og snakke litt med de røde rhodendendroene mine nå... de er stebarna i min hage...

God helg, Lisbeth!

Klem J.

AstridVU sa...

Fineste Lisbeth'n! Perfekt historie til en kaffekopp en treg fredag... :)

Mirjam sa...

Fantastisk historie - jeg morede mig kosteligt over din humor :)

Selv har vi en lignende valmue i haven, som endnu kun er i knop og den er havens pragt - fortæl din valmue, at den af nogle anses for at være den allerfineste :) Og lad være med at nævne, at det måske er fordi vi ingen roser eller lignende har.

Selv sværger jeg til akelejen, forglemmigej og kærmindesøster samt ærteblomster - små og undselige :)

Hav en skøn dag!

Kh. Mirjam

Siw sa...

Fine, sprelske valmuen, som trosser trender og farger seg som hun vil :) og som villig vekk blomstrer og formerer seg. Den er ingen taper, nei - og fortjente sin spalte i bloggen :) Artig innlegg! Ha en vakker (og sprelsk?) helg! Klem

Torill sa...

Kjekt å lesa, kjekt å sjå !! Og oransje har no og si rolle i hagen spør du meg. Og den fylte valmua var kjempefin. Go`helg !!

Mia sa...

Nå fikk jeg jammen dårlig samvittighet, Lisbeth, for jeg har kaldt og kyniskt fjernet alle de orangerøde valmuene fra hagen min! Og jeg hadde mange. "Verst" er det vel at de var en av de få staudene som vokste her på "bruket" da vi flyttet inn. Men ikke mer, altså... Og det som kanskje er enda "verre" at jeg ikke angrer engang... hihii. Stygge, stygge meg. Og snille gode deg, som steller pent med dine, og atpåtil lager et herlig innlegg om dem!

Lappeline ♥ sa...

En god historie du forteller her...men stakkers valmue da.Syntes jo de fleste blomster er fine ..... de blir liksom enda flottere når de kommer på bilde...
Ønsker deg en fin helg

Klem til deg

Blått til lyst sa...

Festlig!
Og jammen har valmuen rett, den har virkelig også krav på oppmerksomhet og beundring.
Min gamle tante sa bestandig at i Guds hage passer aller farger sammen. Jeg er kanskje litt usikker, men det kan nå blir FOR gjennomført også. Det er morsomt med noen stilbrudd :)

Trines Hus og Hage sa...

Hei Lisbeth!
Så kreativt og fint skrevet. :) Valmuene dine er jo egentlig veldig vakre, spesielt formen synes jeg. Enig at de er litt skarpe i fargen, men er absolutt beundringsverdig og når de i tillegg er fra mormors hage så er de en skatt. :) Herlig sommerstemning inne hos deg også.
Takk også, Lisbeth for kjempekoselig kommentar hos meg.
Nyt hagen, valmuer og andre stauder...og etterhvert primadonnene også. :)
Klem Trine

Elisabeth Amundsen sa...

Gud! Så skjønt...og vakkert skrevet! :-)
Ble varm om hjertet!
God helg!
Elisabeth

ANETTESHUS.COM sa...

Huff, stakkars valmuen ... Fikk nesten litt vondt av blomsten jeg, Lisbeth;) Godt den endelig fikk litt oppmerksomhet i dag da ... for vakker er den, selv om den er litt "skarp" *smiler*

Ha en riktig FIN helg!!

KLem klem
Anette:)

vosgesparis sa...

I have enjoyed reading your latest posts
Have a great weekend,
desiree

Refleksjon på livsvegen sa...

Stilig..
Ta vel vare på den..
God helg!

Nooria sa...

Hehe, nå smilte jeg godt :-). Jeg skjønner akkurat hva du (og valmuen) mener. Hilsen en annen blogger med pastellfarger ;-).

Mita`s hjørne sa...

Heisann...
Ati å "se" verden fra en valmues sted også... huff stakkars små som ikke føler seg sett...

Ha en super dag og uke - kos deg i hagen, men Alle blomstene...

Dreamgirl sa...

For ett herlig innlegg :) Man skal stelle alle "barn" vet du, også de som er pliktoppfyllende og kanskje ikke like pen som de som krever oppmerksomhet :)

Ha en strålende søndag

Linda sa...

Der fikk jeg et tips pm planter som klarer seg selv! Takk! Artig historie, forresten!