21.07.2011

RIPSGELE

Så kan damen skryte på seg at sesongens ripsgele er i hus. Nam!  Her er oppskriften jeg bruker. Det mangler dessverre en vesentlig ting i oppskriften. Når saften er kokt opp med sukkeret dannes det en tykk hinne. Den må vekk. Bruk en fiskesleiv, og fang hinnen forsiktig opp. Ikke rør om i saften. Hvorfor? Om hinnen blandes i saften blir geleen grumsete og uklar. 

Men se hva som dukket opp utenfor vinduet mens jeg holdt med gelebestyret! Kanadagås. Først kom det en, og rett etterpå 7 til. 

Mor, far og 6 unger. Da nytter det ikke med en pinglelinse. På med paparazzi-linsen og zooooome.:) 

2 brød og litt tang senere padlet de videre. 


Haha, det ble rips med fløte til kvelds på denne familien.  See U!

9 kommentarer:

Naturally Carol sa...

Hi Lisbeth..the colour of your jelly is divine! They are exquisite images of the swans too, aren't the feathers just amazing?

Mamsens hus sa...

Så herlige bilder. :)
Ripsgeleen så veldig god ut.
Ønsker deg en fin dag. :)

Christine C sa...

Ripsgele er da bare noe av det beste sommeren har å by på :-) Herlig gjeng du fikk besøk av også!
Ha en fin dag videre.

linda sa...

rips gele er såå godt:) Vi platet ripsbusker i dagen i fjor, så må nok vente noen år før jeg kan lage det av dem:) dem få ripsene som kommer spiser guttungene opp:)
ha en fin sommer:)

Sologbolig sa...

Mmmmm...... lenge siden eg har smakt ripsgele....og gjett om du frista med det nå da!?
Storfint besøk.
Ha ein god dag.

Christine sa...

Ripsgelè har jeg ikke spist siden jeg var liten! Farmor laget det hver sommer - hun hadde en diiiiger ripshage=)

Kanadagåsen/grågåsen er flott, og du fikk tatt noen fine bilder av de=)

Sommeren for 2 år siden kom det ikke mindre enn 16 voksne gjess og 8 unger svømmende da mamma og jeg var og badet i vannet rett nedenfor huset deres! De er ikke akkurat folkesky, nei;)

Ønsker deg en koselig torsdag, og kos deg med rips og ripsgelè. I hagen min er ikke ripsen moden enda. Vært for lite sol=(

Klem fra Christine

Grip dagen sa...

Så mange fine bilder med herlig sommerstemning nedover på bloggen din!

Jeg har bare laget bitte litt gele i år. Mens vi var på ferie hadde bærene blitt altfor modne til å lage gele av.
Skal avgårde og sjekke bestemors ripstre idag. Jeg liker å ha et stort forråd av sylt, saft og gele i løpet av vinteren.
Fortsatt god sommer.
Klem Marit

Fjordheim sa...

JA her har det skjedd saker og ting. Så heldige de er som kommer på besøk til dere og kan ordne seg selv litt. Veldig greit visst folk skal være i flere dager.
Den ripsgelene ser jo nydelig ut.
Kos deg med besøk av både ender og folk :)

Tessi sa...

nammmm... d nederste bildet var nyyydeligt!

x tessi

http://tessi-la-la-land.blogspot.com/